De coronacrisis heeft de Europese autoverkoop hard geraakt. Duitsland en Frankrijk zinnen daarom op maatregelen om hun eigen auto-industrie te steunen.
Frankrijk wil inzetten op aankoopsubsidies met extra voordeel voor elektrische en hybride auto’s.
Duitsland zet in op het stimuleren van de verkoop van diesels en benzine-auto’s, vermoedelijk omdat Duitse autofabrikanten nog niet genoeg elektrische auto’s kunnen leveren.
Europese landen nemen verschillende maatregelen om belangrijke industrieën te steunen in de coronacrisis. Waar Nederland van plan is miljardenleningen te verstrekken aan het noodlijdende KLM, ondersteunen Frankrijk en Duitsland specifiek hun auto-industrie.
De autoverkopen zijn in de Europese Unie in april met liefst 76 procent gedaald, waarbij Frankrijk eruit sprong met een min van 89 procent en Duitsland een min van 61 procent optekende.
Dit raakt onder meer Duitse en Franse automakers zoals Volkswagen, BMW, Renault en Peugeot. De regeringen van de twee landen willen hun autobedrijven dan ook helpen door de autoverkoop te stimuleren.
Macron gaat voor elektrisch, Merkel voor benzine en diesel
De aanpak van respectievelijk de Franse president Emmanuel Macron en de Duitse bondskanselier Angela Merkel lijkt wel flink te gaan verschillen.
Zo meldt de Franse krant Le Parisien dat de Franse regering vooral zou mikken op fiscale subsidies bij de aankoop van elektrische en hybride auto's. Concrete maatregelen worden dinsdag bekend gemaakt.
In Duitsland zou bondskanselier Angela Merkel daarentegen subsidies willen geven voor auto's die maximaal 140 gram CO2 per kilometer uitstoten, meldt Der Spiegel. Dit komt volgens het Duitse weekblad overeen met de gemiddelde CO2-uitstoot van auto's uit het jaar 2012 en geeft ruim baan om klassieke diesel- en benzine-auto's te subsidiëren.
Tot eind dit jaar zou de Duitse regering 2,5 miljard euro willen vrijmaken voor aankoopsubsidies.
Duitse autobouwers kunnen onvoldoende elektrische auto's leveren
Dat de Duitse regering kiest voor het stimuleren van auto's die op benzine en diesel rijden heeft er volgens Der Spiegel mee te maken dat Duitse autobedrijven momenteel niet in staat zijn om genoeg elektrische auto's te leveren.
Zo werkt Volkswagen aan de introductie van zijn nieuwe elektrische paradepaardje, de ID.3 EV. De eerste leveringen zouden deze zomer moeten plaatsvinden. De vraag is of dat gaat lukken, omdat er nog gewerkt wordt aan het oplossen van problemen met de software.
De regering wil intussen dat Duitse autobedrijven zo veel mogelijk profiteren van aankoopsubsidies voor auto's. Als de focus te veel op elektrische auto's komt, kan dat leiden tot het weglekken van overheidssteun naar buitenlandse autobedrijven zoals Tesla, vreest de regering.